Monday, July 9, 2012

Hari hari dlm hidupku

aku ini kecil. hati juga kecil. terkadang je semangat itu besar. aku punya banyak khilaf. tak pantas utk berada bersama. AMATUR. aku tak sehebat itu. laksanakanlah. aku tetap akan menyokong. biarpun dari tepi, kanan dan kiri. depan atau belakang. pasti, aku akan sokong apa saja gerak kerja Islam. Thanks a lot goten. SubhanAllah(^_-)

Thursday, May 17, 2012

Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam

Merujuk artikel karangan Hafiz Firdaus Abdullah seperti di bawah.
Terdapat tiga cara utama untuk mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini. Sebelum menyenaraikan cara-cara tersebut, ingin saya tegaskan bahawa seseorang itu hendaklah terlebih dahulu memastikan bahawa sesuatu kepelbagaian pendapat tersebut benar-benar duduk dalam kategori pertama ini. Jika ragu-ragu atau tidak pasti, cara-cara yang bakal disenaraikan di bawah tidak boleh dipraktikkan.

Pertama: Menerima Dan Mempraktikkan Semua Pendapat.
Jika di dalam sesuatu perkara terdapat kepelbagaian pendapat, hendaklah diterima dan dipraktikkan semua pendapat yang wujud dalam kepelbagaian tersebut. Tidak boleh menerima satu pendapat sahaja kerana ia bererti menyempitkan sesuatu yang luas. Tidak boleh mempraktikkan satu pendapat sahaja kerana ia akan memberi sangkaan kepada orang awam bahawa dalam perkara tersebut hanya ada satu pendapat. Malah, sangkaan tersebut akan beralih kepada satu keyakinan palsu bahawa hanya apa yang dipraktikkan adalah betul manakala praktik lain adalah salah.

Kedua: Memberi Prioriti Kepada Usaha Lain Yang Lebih Penting.
Tidak dinafikan bahawa di dalam sesuatu kepelbagaian pendapat, seorang itu mampu mengkaji dan mengunggulkan satu pendapat yang paling kuat (rajih). Akan tetapi apa yang dianggap kuat olehnya mungkin dianggap lemah (marjuh) oleh orang yang lain dan demikianlah sebaliknya. Perkara ini, yakni timbul tenggelam antara rajih dan marjuh, tidak pernah akan mengenal titik noktah.
Maka apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini, seseorang itu hendaklah mempraktikkan Fiqh al-Awlawiyyat. Fiqh al-Awlawiyyat ialah memberi prioriti kepada perkara yang sememangnya memerlukan prioriti mengikut tempat, masa dan keadaan. Seorang muslim yang cemerlang, hebat dan mengharapkan rahmat Allah bukanlah terdiri daripada mereka yang melakukan amalan sesuka hatinya, akan tetapi adalah mereka yang mampu menilai antara beberapa amalan yang ada, manakah yang patut diberi tumpuan demi manfaat untuk seluruh umat Islam.
Memerah fikiran dan mengembeling tenaga untuk membeza antara yang rajih dan marjuh bagi sesuatu kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama tidak sepatutnya menjadi prioriti seorang muslim yang hendak mencari rahmat Allah pada masa dan zaman kini. Terdapat banyak isu lain yang sepatutnya diberi prioriti, seperti membanteras bid‘ah, membetulkan penyelewengan agama oleh golongan Islam Liberal, Syi‘ah, Orientalis dan media, berdakwah kepada golongan bukan Islam dan melakukan amar ma’ruf serta nahi mungkar.

Ketiga: Memberi Tumpuan Kepada Pendapat Yang Lebih Memudahkan.
Seandainya di dalam sesuatu kepelbagaian terdapat pendapat atau hukum yang lebih memudahkan umat Islam, hendaklah diberi tumpuan kepada pendapat atau hukum tersebut. Ini disebut sebagai Fiqh al-Taysir dan ia memang selari dengan tuntutan al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam al-Qur’an umpamanya, Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengajar kita sebuah doa yang berbunyi:
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٨٦)
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga pernah berpesan:
يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا.
Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan.
Contoh pendapat yang lebih mudah dalam kepelbagaian pendapat yang dibenarkan adalah syarat yang membolehkan seseorang itu mempraktikkan hukum-hukum musafir. Secara umumnya pendapat tentang syarat-syarat boleh dibahagikan kepada dua:
Pendapat Pertama adalah yang meletakkan jarak minima dan tempoh maksima sebelum seseorang itu dapat mempraktikkan hukum-hukum musafir. Pendapat ini seterusnya terbahagi kepada beberapa pendapat yang lain. Masyhur di Malaysia, jarak minima ditetapkan sebagai 90 kilometer manakala tempoh maksimun ialah 3 hari. Jika seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi 90 kilometer dan keseluruhan perjalanan itu pula kurang daripada 3 hari, maka dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.
Pendapat Kedua adalah yang tidak meletakkan apa-apa jarak minima atau tempoh maksima. Asalkan seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi kebiasaan dan tidak berniat untuk menetap dalam perjalanan tersebut, dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.
Jika dianalisa, Pendapat Kedua adalah lebih memudahkan dan mendekati tujuan syari‘at Islam yang ingin mengelakkan kesukaran bagi seorang yang sedang bermusafir. Ini kerana individu yang berlainan akan menghadapi kadar kesukaran yang berbeza antara satu sama lain dalam perjalanan yang saling berlainan. Menetapkan syarat yang sama bagi semua individu dalam semua perjalanan menjauhi tujuan syari‘at di sebalik hukum musafir itu sendiri.

Adakalanya sebahagian orang keberatan untuk menyampaikan sesuatu yang memudahkan umat kerana sikap berhati-hati dan bimbang kemudahan tersebut akan diperlecehkan oleh masyarakat. Keberatan ini tidak sepatutnya timbul kerana dua sebab:
1. Sikap berhati-hati memang baik, namun hendaklah juga berhati-hati agar sikap tersebut tidak diletakkan pada tempat yang salah. Dalam kes ini, sikap berhati-hati tidak boleh dijadikan alasan untuk menyembunyikan sesuatu yang mudah kerana kemudahan itu sendiri merupakan roh atau tujuan syari‘at Islam. Menyembunyikan sesuatu yang mudah bererti menyembunyikan Islam yang sebenar dan seseorang itu lebih patut berhati-hati daripada melakukan kesalahan seumpama ini.
2. Orang yang memperlecehkan hukum agama bukanlah mereka yang mempraktikkan kemudahan agama secara berlebih-lebihan, akan tetapi adalah mereka yang tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama. Oleh itu tidak perlu bimbang akan kemungkinan sesuatu kemudahan agama akan diperlecehkan oleh masyarakat. Malah sesuatu yang lebih patut dibimbangkan ialah, kenapa sebahagian masyarakat tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama? Mungkinkah, saya ulang: mungkinkah salah satu daripada faktor utama adalah kerana mereka selama ini dipaksa dengan pelbagai hukum yang berat dan azab yang menakutkan sehingga akhirnya mereka berputus asa dan menjauhkan diri daripada agama? Saya buka soalan ini untuk renungan para pembaca sekalian.
hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma'aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.

Thursday, May 10, 2012

Monday, May 7, 2012

Jangan Engkau Meninggi Diri

KONGSIKAN!

1. Kita bukannya pandai untuk cakap orang lain bodoh.
2. Kita bukanlah kaya untuk cakap orang lain miskin.
3. Kita bukanlah handsome untuk cakap orang lain tak handsome.
4. Kita bukanlah cantik untuk cakap orang lain tak cantik.
5. Kita bukanlah baik untuk cakap orang lain jahat.
6. Kita bukanlah alim untuk cakap orang lain tak sembahyang.
7. Kita bukanlah kuat untuk kata orang lain lemah.
8. Kita bukanlah berani untuk cakap orang lain penakut.

TAPI..

1. Kita adalah pandai jikalau kita sebarkan ilmu itu kepada orang lain.
2. Kita adalah kaya jikalau kita manfaatkan kekayaan kita kepada jalan kebaikan.
3. Kita adalah handsome jikalau kita tak meninggi diri.
4. Kita adalah cantik jikalau kita tidak menghina orang lain.
5. Kita adalah baik jikalau kita mengajak orang lain kearah kebaikan dan menjadi contoh dan tauladan orang lain…

Fikirkanlah. Jangan kita BANGGA dengan apa yang kita ada. Kelebihan yang ALLAH berikan pada kita guna sebaiknya. Jangan sampai ALLAH tarik nikmat yang engkau perolehi sekarang.

“Apabila seseorang itu memuji dirinya maka hilanglah cahayanya.” (Imam Malik)
Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam daripada berkata-kata meninggi diri, yang bermaksud:“Barangsiapa yang banyak p erkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya” (Riwayat Abu Naim)

Sunday, May 6, 2012

Wednesday, May 2, 2012

Abah tak pening ada dua isteri?

Kalaulah tidak kerana berada di kedai makan pada waktu itu, mahu saya gelak sampai guling-guling.
Saya percaya, siapa pun juga yang dengar cerita itu – waima Kofi Annan yang seluruh dunia pun tahu dia tidak pernah senyum – pun mesti gelak besar punya.
Mahu tidaknya, kawan saya itu – yang beristeri dua – bercerita hal dia ditanya oleh anaknya yang baru berumur lima tahun: “Abah, apa pasal orang lain hanya ada satu isteri tapi abah ada dua?”
Dalam keadaan si abah masih terkulat-kulat mencari jawapan, datang pula soalan nombor dua: “Abah tak pening ke, balik sana, balik sini? Kejap sana, kejap sini.
“Tengok uncle rumah sebelah tu, tiap-tiap hari balik satu rumah je… rilek je dia, tak macam abah. Abah ni… kakak yang tengok pun pening.”
Tapi bak kata orang, kalau sudah hero, selamanya kena jadi hero. Apa lagi hero yang punya dua heroin sekali gus. Sehebat-hebat James Bond pun, hanya ada satu heroin sahaja.
Pantang hero menyerah kalah. Biar jatuh terlentang, misai jangan kena tanah!
“Kakak, inilah yang dikatakan jodoh. Jodoh ini takdir yang TUHAN dah tentukan. Kita tak boleh nak elak. TUHAN sudah tulis abah ada dua isteri, kena ada dua isterilah,” jawab si abah, macho habis.
“Ye ke macam tu, bah? TUHAN sudah tulis erkk? Kalau sudah tulis, tak boleh padam, tak boleh guna eraser?”
“Ye sayang, tak boleh. Itulah takdir namanya,” jelas si abah.
“Tapi kan, bah… kakak nanti, kalau sudah besar, tak nak la macam tu. Tak nak la ada suami macam abah, kejap sana, kejap sini!”
Terus terkedu si abah mendengar kata-kata anaknya yang baru beberapa hari masuk tadika itu.
Minggu lalu, saya hadir hari keluarga syarikat bersama isteri dan anak-anak. Antara yang paling menarik perhatian sepanjang berada di program itu ialah kehadiran seorang rakan sepejabat yang saya panggil ‘Kakak’ bersama madu dan suaminya.
Sungguh mesra dua wanita bermadu itu, lalu saya pun suarakan kekaguman kepada isteri.
Mereka berbual dan bergurau senda – lebih mesra daripada adik dengan kakak - sementara suami dan anak-anak pula buat hal masing-masing.
Tidak! Saya hanya mahu menunjukkan kepada isteri akan ‘keindahan’ itu, tanpa ada maksud yang tersirat!
Kebetulan, pada majlis itu, saya bernasib baik dapat hadiah cabutan bertuah. Namun apa hadiahnya tidak pula awal oleh penganjur. Yang ditulis hanya hadiah misteri.
Ketika kami bertemu – di hadapan suami dan madunya, juga isteri saya – rakan sekerja yang saya panggil ‘Kakak’ itu bertanya: “Dapat hadiah apa Che Mat?”
Saya pun jawab: “Tak tau la kak, depa tulih hadiah misteri ja.”
Lalu disampuk oleh suaminya: “Kalau misteri tu, hadiahnya hadiah madu asli, Mat! Hang tau ka apa tu hadiah madu asli?” Dia bertanya sambil tersenyum penuh makna.
“Tau abang, faham… tapi saya tak sedia lagi. Nak kena berguru dulu.”
Saya perlu beri jawapan yang paling selamat kerana sedar, ada ‘juri’ yang sedang menilai jawapan dan reaksi saya pada masa itu.
Ya, itulah jawapan yang paling selamat saya boleh berikan.
Walau apa pun, saya mengaku, mahu memanglah mahu, tetapi sedar bahawa saya bukan sahaja tidak mampu malah tidak laku. Bukan tidak pernah cuba!

sumber ;-http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/abah-tak-pening-ada-dua-isteri-1.37945

Sunday, April 15, 2012

Thursday, March 29, 2012

Pesanan Imam 4 Mazhab

Assalamualaikum...

Bismillahirrahmanirrahiim...

Saudara, hari ini kita sbg umat Islam sering bertelagah dan sering berbantah, kerana kekeliruan kita tentang mazhab dan fahaman mazhab, sehinggakan kita membelakangkan al-Quran dan as-Sunnah. Semua ini berlaku kerana kita hanya belajar Islam dari turun temurun berzaman, dengan menelan bulat2 tanpa kita mengkaji apakah ianya sejajar dgn ketetapan Allah Azza Wa Jalla mengikut al-Quran? Atau, sejajar dgn ajaran dan petunjuk Rasulallah (s.a.w)? Dalam banyak perkara, kita terima bulat-bulat Islam kerana kita lahir Islam. Tidak ada usaha kita untuk mengaji dan belajar Islam dengan mempelajari al-Quran dan as-Sunnah dalam kita beramal dan kerjakan ibadah. Alhamdulillah di nusantara ini ramai tokoh2 ilmuan Islam yg tersohor serta mursyid dlm menyampaikan ajaran Islam. Tetapi apa yg menjadi persoalan apabila berlakunya perkara khilafiyyah terhadap sesuatu perkara apakah jalan selamat bg kita? Apakah kita akan menuduh pihak yg satu lagi sebagai salah? sesat dsb?Atau kita akan menyalahkan mursyid yg mengajar kita apabila pendapatnya sedikit bercanggah? Ingatlah pesan Rasulallah s.a.w bhw jika terdapat perselisihan, jalan paling afdhal adalah kembali kpd al-Quran dan as-sunnah. Tidak ada gunanya kita berbalah demi perselisihan yg samar kerana ianya hanya akan menimbulkan bibit2 perpecahan malah melemahkan umat Islam itu sendiri. menerima pendapat itu lebih baik dan tolaklah ia dengan berhikmah jika tidak bersetuju serta bahaskanlah dalil2 dari al-quran dan as-sunnah dan peganglah ia. Lupakanlah pegangan akal...

Begitu jugalah dgn fahaman kemazhaban yg kita terima dari nenek moyang kita. Apakah itu sebenarnya fahaman kemazhaban? Atau, sudah timbul penyimpangan dalam fahaman kemazhaban sendiri...

Di sini saya kongsikan sedikit pesanan dari 4 Imam mazhab dan marilah kita teliti pendirian mereka yg dikatakan pengasas fahaman kemazhaban supaya kita tahu realiti asas ajaran mazhab.


Pesanan Imam asy-Shafie(Mazhab asy-Syafie)

Imam as-Syafie berkata:
"Setiap masalah itu jika di dalamnya terdapat hadith sahih dari Rasulallah (s.a.w) menurut para pakar hadith, namun bertentangan dengan apa yang aku katakan, maka aku rujuk (yakni, tarik balik) di dalam hidupku dan setelah aku mati."
[al-Hilyah 9/107, al-Harawi 4/71]

Imam as-Syafie juga berkata:

"Setiap apa yang aku ucapkan lalu didapati hadith yang sahih yang diriwayatkan dari Rasulallah (s.a.w) menyanggahi pendapatku, maka hadith itu yang lebih utama, jangan kamu mengikutiku (i.e. ikutilah ketetapan hadith itu)."
[al-Zahabi, Syi’ar Alam al-Nubala 10/34,Beirut, Muassasah al-Risalah]

Juga Imam as-Syafie berkata:

"Setiap hadith daripada Rasulallah (s.a.w) adalah pendapatku, sekalipun kamu tidak mendengarnya dariku."
[al-Zahabi, Syi’ar Alam al-Nubala 10/35]

Katanya lagi:

"Manusia telah sepakat bahawa sesiapa yang telah ternyata kepadanya suatu sunnah daripada Rasulallah (s.a.w), maka tidak boleh meninggalkannya (i.e. menolak sunnah itu) kerana pendapat seseorang dari kalangan manusia."
[ibnu Qaiyim al-Jauziah, ‘iilam al-Muaqqi’in 2/263]

Katanya lagi:

"Setiap perkara yang telah aku perkatakannya, sedangkan ada riwayat yang sahih di sisi ulama’ hadith daripada Nabi (s.a.w), maka aku menarik balik ucapanku semasa hidupku dan selepas matiku."
[ibnu-Qaiyim al-Jauziah, ‘iilam al-Muaqqi’in 2/266]

Katanya lagi:

"Apabila sahihnya sesuatu hadith maka itulah mazhabku."
[al-Zahabi, Syi’ar Alam al-Nubala, 10/35]


Pesanan Imam Abu Hanifah(Mazhab Hanafi)

Kata Imam Abu Hanifah:
"Tidak dihalalkan bagi seseorang berpegang kepada perkataan kami (i.e. Abu Hanifah), selagi ia tidak mengetahui dari mana kami mengambilnya."
[Ibnu Abdl Barr, al-Intiqa’u fi- fada’ilits Tsalasatil A’immatil Fuqaha’i. m.s 145]


Pesanan Imam Malik b Anas(Mazhab Maliki)

Imam Malik berkata:
"Sesungguhnya aku ini adalah seorang manusia yg kadang kala salah dan kadang kala benar. Maka perhatikanlah pendapatku. Setiap pendapatku yang sesuai dengan al-Quran dan as-Sunnah, maka ambillah. Dan setiap (pendapatku) yang tidak sesuai dengan al-Kitab (i.e. al-Quran) dan as-Sunnah, maka tinggalkanlah."
[Abd Barri di dalam al-Jami’, 2/32]


Pesanan Imam Ahmad ibn Hanbal(Mazhab Hanbali)

Imam Ahmad ibnu Hanbal berkata:
"Janganlah engkau taklid (i.e. mengikuti) kepadaku dan janganlah engkau mengikuti Malik, Syafie, Auza’i, dan at-Tsauri. Tapi ambillah dari mana mereka mengambil (i.e. sumber pendapat mereka)."
[al-Fulani 113, dan ibnu al-Qayim di dalam al-Ilam, 2/302]

Saudara, itulah rumusan ajaran yg dibawakan oleh empat tokoh imam yg dikatakan pengasas fahaman kemazhaban. Yg lebih utama bukan fahaman yang mereka bawa. Yg paling utama adalah kita ilmukan diri kita dengan mengaji dan pelajari al-Quran dan as-Sunnah, maka kita akan faham Islam dan tuntutannya.

Diriwayatkan sepotong hadith daripada Abdullah bin Mas’ud (r.a) yang berkata bahawa sesungguhnya Rasulallah (s.a.w) pada suatu ketika telah bersabda:

"Sesungguhnya ada pada kamu dua perkara, iaitu kalam (yakni, kitab Allah (a.w), maksudnya al-Quran)) dan hidayah (yakni, petunjuk Rasulallah (s.a.w)). Maka sebaik-baik kalam itu ialah kalam Allah (a.w) (yakni, al-Quran) dan sebaik-baik hidayah itu adalah hidayah Nabi Muhammad (s.a.w) (yakni, as-Sunnah atau al-Hadith). Ingatlah, dan takutlah kamu semua, dan perkara-perkara yang tidak baik itu adalah pembaharuan (dalam urusan atau perkara ugama) yang diada-adakan (yakni, yang tiada dalam as-Sunnah), dan tiap-tiap pembaharuan itu bid’ah, dan tiap-tiap bid’ah itu dolalah (yakni, kesesatan)."
[Sebahagian Hadith Ibnu Majah]

Saudara, di sini telah dirumuskan bahawa pegangan mazhab hanyalah sandaran kpd pegangan Imam-Imam dan para ulamak muktabar... Realitinya mereka sendiri berpegang kpd ajaran Rasullallah s.a.w dan mengakui bahawa mereka juga tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Tidak ada kesalahan mengikut mazhab tetapi perkara utama dan wajib adalah al-Quran dan as-sunnah... Wallahua'lam


Jazakallahu khairan

Monday, March 5, 2012

Asal-usul Dalam Solat

SUBUH:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi.. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.

Rakaat pertama:

Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.

Rakaat kedua:

Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.

DZUHUR:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Dzuhur ialah Nabi Ibrahim a.s.,iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat.

Rakaat pertama:

Bersyukur bagi penebusan .

Rakaat kedua:

Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya .

Rakaat ketiga:

Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah.

Rakaat keempat:

Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s.,tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu:

Rakaat pertama:

Kelam dengan kesalahan.

Rakaat kedua:

Kelam dengan air laut .

Rakaat ketiga:

Kelam dengan malam.

Rakaat keempat:

Kelam dengan perut ikan Nun .

MAGHRIB:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa a.s.,tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut, iaitu:

Rakaat pertama:

Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.

Rakaat kedua:

Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.

Rakaat ketiga:

Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah jua, tiada dua atau tiga.

ISYA’:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir.Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.

Rakaat pertama:

Dukacita terhadap isterinya.

Rakaat kedua:

Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.

Rakaat ketiga:

Dukacita terhadap Firaun..

Rakaat keempat:

Dukacita terhadap anak Firaun.

Terbitkan makna dalam kita mengerjakan solat semoga dengan memahami bacaan akan membuat kita lebih khusuk dalam solat.

Makna Bacaan Dalam Solat

Allah Maha Besar - (Takbiratulihram)

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku..

Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.

Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

Kalau bisa, hafal lah dan fahamkan akan setiap makna mahupun erti dalam bacaan solat. Insya-ALLAH, semoga solat kita lebih kusyu’ dari sebelum ini. Insya-ALLAH! Belilah buku panduan solat di kedai-kedai buku agama yang tersedia ada. Buku panduan solat bukan sahaja untuk mereka yang baru ingin menjinakkan diri dalam pelajaran menunaikan solat, tetapi ia juga baik untuk kita yang sudah belajar agar lebih memahami akan makna bacaan kita dalam solat. Bukan itu sahaja sahabat semusleem ku. Mudah-mudahan dengan seizin ALLAH, kita lebih merasakan kemanisan dalam bersolat di hadapan ALLAH Azza wa Jalla juga.

Ukhti dan Akhi sekalian, maaf jika ada kecacatan pada ‘penyampaian tentang asal usul dalam solat’ di atas ini. Jika terdapat sebarang kesilapan sila jangan segan silu untuk menegur ya. Wallahu a’lam bisowob. Sekian, wassalam.

Credits to: sahabatmusleem for the sharing! (=

Thursday, February 23, 2012

soalan di hujung hati - siapakah diriku..??

Saya pegang betul pesan sahabat saya ini, apa yang saya suapkan kepada anak saya, bukanlah daripada duit saya melainkan itu adalah rezekinya. Tidak sesekali wajar saya mengatakan saya membelikan anak saya itu ini, melainkan itu memang sudah rezekinya, dan saya hanyalah perantara. Boleh sahaja perantara itu bukan melalui saya, namun saya bersyukur Tuhan masih memilih saya menjadi perantara rezeki untuk anak saya sendiri.


Berfikir lebih jauh berkenaan rezeki, pada setiap ringgit yang diperoleh, ada soalan yang lebih besar menunggu saya di sana. Soalan atas sebab apa Tuhan memberikan rezeki sekian-sekian. Benar, saya mengaku rezeki itu adalah ujian, melihat apakah kita terus ingat kepada Tuhan ataupun terus lupa, dan di situlah rahsianya.


Ingat.


Waktu paling mudah lalai pada ujian Tuhan adalah pada saat rezeki itu datang. Lupa itu bukan lupa mengucapkan syukur, tetapi lupa pada persoalan ujian, benarkah itu rezeki untuk saya ataupun saya cumalah perantara?


Untuk anak saya, ibu ayah dan isteri, insya-Allah rezekinya sudah saya sampaikan. Untuk zakat fitrah dan pendapatan, insya-Allah juga sudah ditunaikan, namun mengapa tetap ada soalan yang tergantung di hujung hati? Soalan yang sama, dan semasa di kampunglah saya mengerti jawapannya.


Kecil.


Semasa hari raya, berkunjung ataupun diziarahi lelaki-lelaki yang gagah dan diberi senyuman oleh perempuan-perempuan yang ceria semasa saya masih kecil, adalah perkara biasa. Mereka itulah yang walaupun tidak saya tahu namanya pada ketika itu, tetapi saya kenal sebagai orang kampung saya, sering membahagiakan saya.


Yang lelaki memuji lincahnya saya, dan yang perempuan pula tersenyum melihat senyuman saya yang tidak bergigi. Saya bahagia hanya dengan perkara itu. Itulah bahagia menjadi anak kecil, bahagianya diperoleh daripada keikhlasan kerana manusia sangat mudah ikhlas kepada anak-anak kecil.


Pada ketika saya sudah dewasa pula, semasa saya pula yang datang berziarah ke rumah yang membahagiakan saya semasa kecil, tidak nampak lagi lelaki yang gagah, dan tidak terlihat lagi perempuan yang ceria. Yang tersisa, lelaki yang sudah renta dan perempuan yang sudah tua, yang tinggalnya di rumah kayu yang usangnya tidak boleh kamu ketemukan di kota.


Waktu sudah membawa pergi bahagia mereka, dan pertanyaan saya akhirnya berbuah juga. Tidak akan sama rasanya melihat derita manusia yang kamu baru kenal, berbanding dengan derita manusia yang sudah kamu kenali sedari dini.


Runtuh segala apa yang kamu simpan di balik mata. Semakin jauh mereka daripada makna bahagia tanpa adanya anak-anak, tanpa adanya isteri, tanpa adanya pendapatan tetap, semakin dekat saya pada kesimpulan, ringgit yang saya peroleh adalah rezeki mereka, dan saya diberi peluang bagi menjadi 'perantara'. Itulah ujian Tuhan dan itulah jawapan yang saya peroleh pada jawapan yang bergantung di hujung hati.


Akur saya, tidak banyak yang mampu saya beri, dan semakin pedih pula rasa hati kerana sangat mengerti, saya hanya mampu memberi setahun sekali, lalu bayang wajah-wajah mereka inilah yang saya bawa ke kota dengan azam kepada diri sendiri, tidak banyak yang mampu saya bantu, tetapi tetap usahakan bagi membantu.


Kota.


Di sinilah, cabarannya pada ringgit yang diperoleh. Sekuat manapun bayangan wajah pedih yang saya bawa itu, pasti dikikis juga oleh nafsu dunia yang mahu itu dan mahu ini. Merasakan diri lebih perlu pada perkara-perkara itu dan mula lupa pada rasa yang saya peroleh di kampung. Lupa saya kepada azam saya, dan ringgit yang saya peroleh akan mengalir juga kepada orang Amerika melalui filem-filemnya yang saya tonton, mengalir kepada negara Jepun, Korea dan China. Lupa saya, sekiranya sahaja saya berjimat untuk itu, pasti lebih banyak yang mampu saya membantu.


Itulah saya pada ketika ini, akur dan faham, saya adalah manusia yang tidak berjaya merebut peluang memperoleh rahmat menjadi 'perantara'. Selain kerana rezeki diri sendiri yang tidak seberapa, dihimpit pula oleh nafsu dunia yang tidak pernah habis.


Semoga, saya kuat untuk perkara ini.

Monday, January 16, 2012

AURA..-Ustaz Azhar Idrus



"Intuisiku" percaya saat dan ketika ini orang sedang rancak bercerita kisah sensasi tentang UAI. Tidak kiralah dari sudut belah sana atau belah sini. Dari sudut menyokong atau menentang. Tetapi pokoknya, orang akan tetap bercerita kerana ada isu. Isu yang timbul dari omong kosong tanpa bukti. Isu yang semata-mata cerita kontroversi, tidak lebih dari itu.

Dan "intuisiku" kira, sebelum keadaan pergi lebih jauh, baik kita faham betul-betul cerita sebenar tentang UAI ni.

Apa cerita sebenarnya?

Mudah saja. Beliau adalah seorang ulamak. Seorang tok guru. Seorang ustaz. Tugas yang sedang beliau buat pula adalah mengajar orang ramai tentang ilmu agama, baik dari segi feqah mahupun akidah. Dan, method atau uslub yg dia gunakan pula adalah pertengahan dan bersesuaian dengan kefahaman orang awam. Dan perlu diingat bahawa ia MUNGKIN sekali tidak sesuai utk perbincangan ahli ilmu dan bijak pandai - yang mahukan perbahasan mendalam lagi terperinci ttg sesuatu hukum.

Beliau juga mempunyai cara tersendiri dalam berdakwah. Siapa sangka, beliau yang mula-mula dulu dilihat sebagai 'ustaz kampung' dan sekali pandang macam 'orang tabligh', akhirnya hari ini merupakan IKON kepada ANAK MUDA? Siapa sangka beliau yang istiqamah dgn jubah dan kopiah itu BOLEH DITERIMA oleh orang muda? Tetapi beliau membuktikan demikian. Nak katakan pendapat-pendapat beliau 'sangat terbuka', tidak. Dia tegas dan adakala keras. Tetapi terbukti beliau diterima.

Kemuncaknya, gelombang yang UAI bawa boleh dilihat di mana-mana sahaja beliau pergi. Maka, adalah pihak yang tidak berpuas hati dan tak senang duduk dengan fenomena tersebut. Sebab apa tak senang hati dan tak senang duduk?! Ada beberapa sebab ; antaranya mungkin tak puas hati kenapa golongan ulamak boleh tarik anak muda. atau, tak puas hati kerana dilihat pro pembangkang. atau, tak senang duduk kerana masyarakat mula celik agama. atau, tak senang duduk kerana pendekatan gaya bahasa atau cara memberi hukum yang digunapakai.

Dalam banyak-banyak sebab, sebab terakhir tu mungkin boleh diconsider. tapi timbul pula persoalan, KALAU CARA ATAU PENDEKATAN YANG DIGUNAPAKAI TAK BAGUS, ATAU ADA CARA DAN PENDEKATAN LAIN YANG LEBIH BAGUS, KENAPA PULA BERJAYA MERAIH SASARAN MAD'U YANG BESAR?! Method ini pelbagai. Kita tak boleh nak cakap method kita yang paling bagus utuk berdakwah. Tapi kalau UAI berjaya buktikan method beliau diterima sasaran dengan baik, maka janganlah pula ada pihak yang mendengki. Sama-samalah kita support dan pelbagaikan alternatif dakwah demi manfaat ummah, bukan bertelingkah sesama kita.

Nak tulis panjang-panjang pun tak guna juga, sebab tidak ada isu pun sebenarnya. Cuma sekadar nak ajak balik kita kembali kepada cerita sebenar. Iaitulah anak muda yang semakin berminat mendampingi ulamak.Anak muda yang semakin ghairah bertanyakan hukum hakam agama. Anak muda yang semakin ingin celik dengan Islam. Biarlah ustaz azhar idrus dengan caranya. dan orang lain berdakwah dengan cara mereka. Tidak wajib pendakwah satu malaysia kena ikut cara UAI. Ikutlah cara masing-masing, tetapi USAHLAH DICERCA SESAMA SENDIRI KERANA AKHIRNYA MASYARAKAT AKAN PENING.

Buat akhirnya, nak quote komen ringkas ustaz azhar idrus ; “Pandang terus ke depan. Perjalanan dakwah masih terbentang jauh.”

~Teruslah belajar dan mengaji ilmu agama, dan teruslah menyayangi ulamak. Kerna mereka adalah pewaris pada Nabi ~ ^_^

*sumber = http://intuisiinsurgensi.blogspot.com/