Monday, July 9, 2012

Hari hari dlm hidupku

aku ini kecil. hati juga kecil. terkadang je semangat itu besar. aku punya banyak khilaf. tak pantas utk berada bersama. AMATUR. aku tak sehebat itu. laksanakanlah. aku tetap akan menyokong. biarpun dari tepi, kanan dan kiri. depan atau belakang. pasti, aku akan sokong apa saja gerak kerja Islam. Thanks a lot goten. SubhanAllah(^_-)

Thursday, May 17, 2012

Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam

Merujuk artikel karangan Hafiz Firdaus Abdullah seperti di bawah.
Terdapat tiga cara utama untuk mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini. Sebelum menyenaraikan cara-cara tersebut, ingin saya tegaskan bahawa seseorang itu hendaklah terlebih dahulu memastikan bahawa sesuatu kepelbagaian pendapat tersebut benar-benar duduk dalam kategori pertama ini. Jika ragu-ragu atau tidak pasti, cara-cara yang bakal disenaraikan di bawah tidak boleh dipraktikkan.

Pertama: Menerima Dan Mempraktikkan Semua Pendapat.
Jika di dalam sesuatu perkara terdapat kepelbagaian pendapat, hendaklah diterima dan dipraktikkan semua pendapat yang wujud dalam kepelbagaian tersebut. Tidak boleh menerima satu pendapat sahaja kerana ia bererti menyempitkan sesuatu yang luas. Tidak boleh mempraktikkan satu pendapat sahaja kerana ia akan memberi sangkaan kepada orang awam bahawa dalam perkara tersebut hanya ada satu pendapat. Malah, sangkaan tersebut akan beralih kepada satu keyakinan palsu bahawa hanya apa yang dipraktikkan adalah betul manakala praktik lain adalah salah.

Kedua: Memberi Prioriti Kepada Usaha Lain Yang Lebih Penting.
Tidak dinafikan bahawa di dalam sesuatu kepelbagaian pendapat, seorang itu mampu mengkaji dan mengunggulkan satu pendapat yang paling kuat (rajih). Akan tetapi apa yang dianggap kuat olehnya mungkin dianggap lemah (marjuh) oleh orang yang lain dan demikianlah sebaliknya. Perkara ini, yakni timbul tenggelam antara rajih dan marjuh, tidak pernah akan mengenal titik noktah.
Maka apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini, seseorang itu hendaklah mempraktikkan Fiqh al-Awlawiyyat. Fiqh al-Awlawiyyat ialah memberi prioriti kepada perkara yang sememangnya memerlukan prioriti mengikut tempat, masa dan keadaan. Seorang muslim yang cemerlang, hebat dan mengharapkan rahmat Allah bukanlah terdiri daripada mereka yang melakukan amalan sesuka hatinya, akan tetapi adalah mereka yang mampu menilai antara beberapa amalan yang ada, manakah yang patut diberi tumpuan demi manfaat untuk seluruh umat Islam.
Memerah fikiran dan mengembeling tenaga untuk membeza antara yang rajih dan marjuh bagi sesuatu kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama tidak sepatutnya menjadi prioriti seorang muslim yang hendak mencari rahmat Allah pada masa dan zaman kini. Terdapat banyak isu lain yang sepatutnya diberi prioriti, seperti membanteras bid‘ah, membetulkan penyelewengan agama oleh golongan Islam Liberal, Syi‘ah, Orientalis dan media, berdakwah kepada golongan bukan Islam dan melakukan amar ma’ruf serta nahi mungkar.

Ketiga: Memberi Tumpuan Kepada Pendapat Yang Lebih Memudahkan.
Seandainya di dalam sesuatu kepelbagaian terdapat pendapat atau hukum yang lebih memudahkan umat Islam, hendaklah diberi tumpuan kepada pendapat atau hukum tersebut. Ini disebut sebagai Fiqh al-Taysir dan ia memang selari dengan tuntutan al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam al-Qur’an umpamanya, Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengajar kita sebuah doa yang berbunyi:
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٨٦)
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga pernah berpesan:
يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا.
Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan.
Contoh pendapat yang lebih mudah dalam kepelbagaian pendapat yang dibenarkan adalah syarat yang membolehkan seseorang itu mempraktikkan hukum-hukum musafir. Secara umumnya pendapat tentang syarat-syarat boleh dibahagikan kepada dua:
Pendapat Pertama adalah yang meletakkan jarak minima dan tempoh maksima sebelum seseorang itu dapat mempraktikkan hukum-hukum musafir. Pendapat ini seterusnya terbahagi kepada beberapa pendapat yang lain. Masyhur di Malaysia, jarak minima ditetapkan sebagai 90 kilometer manakala tempoh maksimun ialah 3 hari. Jika seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi 90 kilometer dan keseluruhan perjalanan itu pula kurang daripada 3 hari, maka dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.
Pendapat Kedua adalah yang tidak meletakkan apa-apa jarak minima atau tempoh maksima. Asalkan seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi kebiasaan dan tidak berniat untuk menetap dalam perjalanan tersebut, dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa.
Jika dianalisa, Pendapat Kedua adalah lebih memudahkan dan mendekati tujuan syari‘at Islam yang ingin mengelakkan kesukaran bagi seorang yang sedang bermusafir. Ini kerana individu yang berlainan akan menghadapi kadar kesukaran yang berbeza antara satu sama lain dalam perjalanan yang saling berlainan. Menetapkan syarat yang sama bagi semua individu dalam semua perjalanan menjauhi tujuan syari‘at di sebalik hukum musafir itu sendiri.

Adakalanya sebahagian orang keberatan untuk menyampaikan sesuatu yang memudahkan umat kerana sikap berhati-hati dan bimbang kemudahan tersebut akan diperlecehkan oleh masyarakat. Keberatan ini tidak sepatutnya timbul kerana dua sebab:
1. Sikap berhati-hati memang baik, namun hendaklah juga berhati-hati agar sikap tersebut tidak diletakkan pada tempat yang salah. Dalam kes ini, sikap berhati-hati tidak boleh dijadikan alasan untuk menyembunyikan sesuatu yang mudah kerana kemudahan itu sendiri merupakan roh atau tujuan syari‘at Islam. Menyembunyikan sesuatu yang mudah bererti menyembunyikan Islam yang sebenar dan seseorang itu lebih patut berhati-hati daripada melakukan kesalahan seumpama ini.
2. Orang yang memperlecehkan hukum agama bukanlah mereka yang mempraktikkan kemudahan agama secara berlebih-lebihan, akan tetapi adalah mereka yang tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama. Oleh itu tidak perlu bimbang akan kemungkinan sesuatu kemudahan agama akan diperlecehkan oleh masyarakat. Malah sesuatu yang lebih patut dibimbangkan ialah, kenapa sebahagian masyarakat tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama? Mungkinkah, saya ulang: mungkinkah salah satu daripada faktor utama adalah kerana mereka selama ini dipaksa dengan pelbagai hukum yang berat dan azab yang menakutkan sehingga akhirnya mereka berputus asa dan menjauhkan diri daripada agama? Saya buka soalan ini untuk renungan para pembaca sekalian.
hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma'aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.

Thursday, May 10, 2012

Monday, May 7, 2012

Jangan Engkau Meninggi Diri

KONGSIKAN!

1. Kita bukannya pandai untuk cakap orang lain bodoh.
2. Kita bukanlah kaya untuk cakap orang lain miskin.
3. Kita bukanlah handsome untuk cakap orang lain tak handsome.
4. Kita bukanlah cantik untuk cakap orang lain tak cantik.
5. Kita bukanlah baik untuk cakap orang lain jahat.
6. Kita bukanlah alim untuk cakap orang lain tak sembahyang.
7. Kita bukanlah kuat untuk kata orang lain lemah.
8. Kita bukanlah berani untuk cakap orang lain penakut.

TAPI..

1. Kita adalah pandai jikalau kita sebarkan ilmu itu kepada orang lain.
2. Kita adalah kaya jikalau kita manfaatkan kekayaan kita kepada jalan kebaikan.
3. Kita adalah handsome jikalau kita tak meninggi diri.
4. Kita adalah cantik jikalau kita tidak menghina orang lain.
5. Kita adalah baik jikalau kita mengajak orang lain kearah kebaikan dan menjadi contoh dan tauladan orang lain…

Fikirkanlah. Jangan kita BANGGA dengan apa yang kita ada. Kelebihan yang ALLAH berikan pada kita guna sebaiknya. Jangan sampai ALLAH tarik nikmat yang engkau perolehi sekarang.

“Apabila seseorang itu memuji dirinya maka hilanglah cahayanya.” (Imam Malik)
Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam daripada berkata-kata meninggi diri, yang bermaksud:“Barangsiapa yang banyak p erkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya” (Riwayat Abu Naim)

Sunday, May 6, 2012

Wednesday, May 2, 2012

Abah tak pening ada dua isteri?

Kalaulah tidak kerana berada di kedai makan pada waktu itu, mahu saya gelak sampai guling-guling.
Saya percaya, siapa pun juga yang dengar cerita itu – waima Kofi Annan yang seluruh dunia pun tahu dia tidak pernah senyum – pun mesti gelak besar punya.
Mahu tidaknya, kawan saya itu – yang beristeri dua – bercerita hal dia ditanya oleh anaknya yang baru berumur lima tahun: “Abah, apa pasal orang lain hanya ada satu isteri tapi abah ada dua?”
Dalam keadaan si abah masih terkulat-kulat mencari jawapan, datang pula soalan nombor dua: “Abah tak pening ke, balik sana, balik sini? Kejap sana, kejap sini.
“Tengok uncle rumah sebelah tu, tiap-tiap hari balik satu rumah je… rilek je dia, tak macam abah. Abah ni… kakak yang tengok pun pening.”
Tapi bak kata orang, kalau sudah hero, selamanya kena jadi hero. Apa lagi hero yang punya dua heroin sekali gus. Sehebat-hebat James Bond pun, hanya ada satu heroin sahaja.
Pantang hero menyerah kalah. Biar jatuh terlentang, misai jangan kena tanah!
“Kakak, inilah yang dikatakan jodoh. Jodoh ini takdir yang TUHAN dah tentukan. Kita tak boleh nak elak. TUHAN sudah tulis abah ada dua isteri, kena ada dua isterilah,” jawab si abah, macho habis.
“Ye ke macam tu, bah? TUHAN sudah tulis erkk? Kalau sudah tulis, tak boleh padam, tak boleh guna eraser?”
“Ye sayang, tak boleh. Itulah takdir namanya,” jelas si abah.
“Tapi kan, bah… kakak nanti, kalau sudah besar, tak nak la macam tu. Tak nak la ada suami macam abah, kejap sana, kejap sini!”
Terus terkedu si abah mendengar kata-kata anaknya yang baru beberapa hari masuk tadika itu.
Minggu lalu, saya hadir hari keluarga syarikat bersama isteri dan anak-anak. Antara yang paling menarik perhatian sepanjang berada di program itu ialah kehadiran seorang rakan sepejabat yang saya panggil ‘Kakak’ bersama madu dan suaminya.
Sungguh mesra dua wanita bermadu itu, lalu saya pun suarakan kekaguman kepada isteri.
Mereka berbual dan bergurau senda – lebih mesra daripada adik dengan kakak - sementara suami dan anak-anak pula buat hal masing-masing.
Tidak! Saya hanya mahu menunjukkan kepada isteri akan ‘keindahan’ itu, tanpa ada maksud yang tersirat!
Kebetulan, pada majlis itu, saya bernasib baik dapat hadiah cabutan bertuah. Namun apa hadiahnya tidak pula awal oleh penganjur. Yang ditulis hanya hadiah misteri.
Ketika kami bertemu – di hadapan suami dan madunya, juga isteri saya – rakan sekerja yang saya panggil ‘Kakak’ itu bertanya: “Dapat hadiah apa Che Mat?”
Saya pun jawab: “Tak tau la kak, depa tulih hadiah misteri ja.”
Lalu disampuk oleh suaminya: “Kalau misteri tu, hadiahnya hadiah madu asli, Mat! Hang tau ka apa tu hadiah madu asli?” Dia bertanya sambil tersenyum penuh makna.
“Tau abang, faham… tapi saya tak sedia lagi. Nak kena berguru dulu.”
Saya perlu beri jawapan yang paling selamat kerana sedar, ada ‘juri’ yang sedang menilai jawapan dan reaksi saya pada masa itu.
Ya, itulah jawapan yang paling selamat saya boleh berikan.
Walau apa pun, saya mengaku, mahu memanglah mahu, tetapi sedar bahawa saya bukan sahaja tidak mampu malah tidak laku. Bukan tidak pernah cuba!

sumber ;-http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/abah-tak-pening-ada-dua-isteri-1.37945

Sunday, April 15, 2012